آموزش بازسازی مسکونی و اداری | بخش 3

تهیه پیش فاکتور

پس از اندازه برداری و نوشتن نکات مورد نیاز کارفرما،برای اعلام قیمت بازسازی مسکونی و اداری احتمالا وارد مرحله ارائه پیش فاکتور خواهید شد.

این پیش فاکتور ممکن است پیش فاکتور طراحی یا اجرا باشد که به صورت ( چکی یا صورت وضعیتی ) باشد.

قبل از تهیه پیش فاکتور ممکن است با موارد زیر مواجهه شوید:

کارفرما نمیداند چقدر هزینه پروژه‌اش خواهد شد و از شما میخواهد به او بگویید چقدر باید بودجه در نظر بگیرد:

برای این چالش شما میتوانید براورد حدودی به احتمال خطای 20% را بنا به تجربه پروژه های گذشته اعلام کنید.

یا میتوانید قیمت را به صورت متری اعلام کنید ( مثلا بازسازی متری 6 میلیون تومان ) اما با اعلام اینکه این عدد دقیق نیست و ممکن است تغییر کند.

کارفرما مطمئن نیست که شما طراحی مطابق سلیقه اش را انجام خواهید داد:

*هر طراح یا مجری‌ای معمولا سبک مخصوص خود را انجام میدهد، کارفرما با بررسی نمونه کارهای گذشته شما میتواند اطمینان پیدا کند که شما مطابق سلیقه اش طراحی خواهد کرد یا خیر.

*بعضی از طراح ها اتود اولیه به کارفرما میدهند تا در صورت تایید شدن و اطمینان کارفرما وارد مرحله اصلی طراحی شوند.

*میتواند با پیشنهاد 3 مرحله تغییر قبل از نهایی شدن طراح به کارفرما اطمینان خاطر بدهید.

بازسازی مسکونی و اداری

پیش فاکتور طراحی:

شما بدون طراحی نمیتوانید براورد هزینه بدهید چون معلوم نیست چه کاری قرار است انجام شود.

با توجه به تجربیات پروژه های گذشته میتوانید براورد حدودی به کارفرما بدهید.

شما نمیتوانید طراحی رایگان بدهید چون ممکن است کارفرما کار راه به شما ندهند.

شما طراحی رایگان به کسی نمیدهید، کارفرما میتواند برود سراغ کسی که طراحی رایگان میدهد

ممکن است برای شروع کار یا کسب تجربه پروژه های اولی خود را به صورت رایگان یا با هزینه کم انجام دهید که این تصمیمش با خودتان هست .

————————————————————————————————-

چالش اصلی در این مواقع زمانی پیش میاید که کارفرما برای پرداخت هزینه اعتماد نمیکند و درخواست طراحی رایگان دارد، طراح یا پیمانکار هم نمی تواند این کار را انجام بدهد چون فکر میکند که کارفرما فقط دنبال طراحی رایگان است.

جواب: با این کارفرما کار نکنید، پرچم قرمزی است مبنی بر اینکه کارفرما ارزشی برای وقت و فکر شما قائل نیست و اگر اولش هم دچار اختلاف نشوید قطعا آخرش خواهید شد.

————————————————————————————————-

پیش فاکتور اجرا:

پیشنهاد قیمت اجرا شما میتواند به 2 صورت باشد:

– به صورت کلی یا به اصطلاحاً چکی 

– به صورت مدیریت پیمان یا صورت وضیعتی

اعلام قیمت به صورت چکی

در صورتی که قیمت به صورت کلی باشد شما فقط یک قیمت اعلام میکنید تحت شرایط پرداخت توافق شده پول را میگیرید و پروژه را انجام میدهید، در این بین اگر قیمت کالایی افزایش یا کاهش یابد کارفرما دخالتی نداشته و فقط قیمت توافق شده را پرداخت خواهد کرد 

به همین دلیل این روش برای پروژه های سایز کوچک یا فروش محصول یا پروژه هایی که در زمان کم انجام میشود امکان پذیر است و خطر ضرر مالی کمتری دارد .

اعلام قیمت به صورت مدیریت‌پیمان 

در این روش شما از کارفرما هزینه ای تحت عنوان تنخواه دریافت خواهید کرد، پس از هزینه  برای پروژه بازسازی مسکونی و اداری و ارائه صورت وضعیت هزینه‌ها مجدد تنخواه دریافت خواهید کرد، این روش تا زمان اتمام پروژه ادامه می یابد.

به طور مثال برای بازسازی مسکونی و اداری پروژه 100 میلیون 20 میلیون تنخواه میگیرید، این 20 میلیون را برای پروژه هزینه می‌کنید زمان اتمام این 20 میلیون به کارفرما فاکتورها و لیست هزینه‌های این 20 میلیون را اعلام می‌کنید تا پس بررسی و تایید توسط کارفرما مجدد 20 میلیون تومان تخواه دریافت کنید.

اما به دلیل اینکه بررسی صورت وضعیت توسط کارفرما طول خواهد کشید معمولا زمانی که نزدیک به اتمام تنخواه هستین تنخواه راه اعلام می‌کنید، به طول مثال زمانی که تنخواه به 15 میلیون تومان رسید صورت را اعلام می‌کنید، تا زمانی که شما 5 تومن را خرج کنید کارفرما صورت قبلی را بررسی کرده و تنخواه جدید را واریز کرده است.

اینکه چقدر تنخواه دریافت کنید و پس از چقدر هزینه صورت را اعلام کنید بستگی زمان اجرای پروژه و حجم ریالی پروژه دارد.

در بعضی از پروژه‌ها مخصوصا پروژه‌ شرکتی و دولتی ممکن است کارفرما از شما درخواست چک تضمین در قابل پرداخت تنخواه کند، که با توجه به شرایط پروژه میتوانید این کار راه انجام دهید.

تجربه شخصی: کارفرمای شخصی از من درخواست چک تضمین برای تنخواه کرد، با توجه به شرایط پروژه با این درخواست مخالفت کردم به 2 دلیل :

1- اخذ چک تضمین از کارفرمای شخصی پس از اتمام پروژه سخت است مگر با بستن قرار داد، شرایط برگرداندن چک تضمین و … که نیاز به قرار داد سفت و سخت دارد.

2- مبلغ تنخواه به قدری زیاد نبود که من بخوام چک تضمین بدم.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments